وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی
گرایش خوشنویسی و کتاب آرایی
عنوان پایان نامه نظری
تحلیل ساختاری هنرهای کتابآرایی درنهج البلاغه
احمد بن السهروردی
عنوان پایان نامه عملی
پنج اثر خوشنویسی بهخط ثلث
استاد راهنمای نظری و عملی
دکتر حمیدرضا قلیـچ خانی
استاد مشاور
سلیمان سعیدآبادی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
قرن هشتم قمری و دورهی دوم حکومت ایلخانی، دورهای پربار و پرثمر در هنرهای مربوط به کتابآرایی ایرانی و اسلامی است. در این دوره سنّت تولید گروهی نسخههای خطی بهخصوص کتابهای مذهبی رایج شد، خطوط نسخ، ثلث، محقق، ریحان، توقیع و رقاع سازماندهی شده و مورد استفاده بیش از پیش قرار گرفت و نقطه عطفی در کتابت و آرایش قرآنها در جهان اسلام پدید آمد. قرآن کتاب آسمانی مسلمانان همواره دستمایهی هنرنمایی هنرمندان بوده است و آنان با بضاعت خویش در کتابت و آرایش این کتاب مقدس کوشیدهاند. در مقایسه با قرآن، کتابهای مذهبی دیگر از جمله نهجالبلاغه به دلایل مختلف کمتر مورد هنرنمایی قرار گرفته است. نهجالبلاغهی شمارهی 64455 موجود در کتابخانهی شمارهی یک مجلس شورای اسلامی یکی از معدود نُسَخی است که در این دوره توسط احمد بن السهروردی کتابت شده است. در این پژوهش با بررسی توصیفی و تحلیلی نسخه به شناسایی و تحلیل تزیینات کتابآرایی، خوشنویسی و تأثیر پذیری آن، از دیگر نُسخ آن دوره پرداخته شد. این نسخه از آثار ممتاز سهروردی بوده و وضعیت فیزیکی سالم، زیبایی و بیتکلفی در خط و سادگی تزیینات در این نسخه، آنرا در زمرهی والاترین آثار هم عصر خود و نیز سرمشقی برای دورههای بعد قرار داده است.
کلید واژهها:دورهی ایلخانی، کتابآرایی، نهجالبلاغه، احمد بن السهروردی، خطِّ نسخ
فهرست مطالب
عنوان شمارهی صفحه
مقدمه ……………………………………………………………………………………………. 3 – 1
فصل اول : کلیات پژوهش
1 – 1 : بیان مساله ………………………………………………………………………………………………….. 6 – 5
1 – 2 : اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………. 6
1 – 3 : پرسشهای پژوهش ……………………………………………………………………………………. 6
1 – 4 : فرضیههای پژوهش …………………………………………………………………………………….. 7
1 – 5 : پیشینه و سابقهی پژوهش …………………………………………………………………………. 8- 7
1 – 6 : روش اجرایی پژوهش ………………………………………………………………………………… 8
فصل دوم: فرهنگ و هنر ایران در عصر ایلخانان
2 – 1 : اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی …………………………………………………………. 14- 10
2 – 2 : گرایشهای مذهبی ………………………………………………………………………………………21- 15
2 – 3 : علل شکوفایی هنر ……………………………………………………………………………………… 25- 22
2 – 4 : وضعیت کتاب آرایی در دورهی ایلخانی ……………………………………………………..30- 26
2 – 4 – 1 : خوشنویسی …………………………………………………………………………………………….37-31
2 – 4 – 2 : تذهیب …………………………………………………………………………………………………. 45- 37
2 – 4 – 3 : صفحه آرایی ………………………………………………………………………………………… 48- 45
2 – 4 – 4 : کاغذ …………………………………………………………………………………………………….. 49- 48
2 – 4 – 5 : صحافی و تجلید ………………………………………………………………………………….. 52- 49
فصل سوم: کتابشناسی و نسخه شناسی اثر
3 – 1 : کتابشناسی
3 – 1 – 1 : نهج البلاغه، موضوع و مؤلف ……………………………………………………………… 59- 54
3 – 2 : نسخه شناسی
3 – 2 – 1 : احوال و آثار احمد بن السهروردی …………………………………………………….. 68- 60
3 – 2 – 2 : ویژگیهای نسخه ………………………………………………………………………………… 72- 69
فصل چهارم: تحلیل و بررسی نسخه
4 – 1 : قواعد عمومی خوشنویسی ……………………………………………………………………….. 77- 72
4 – 2 : ساختار هندسی و زمینهی تاریخی خط نسخ …………………………………………. 78- 77
4 – 3 : ساختار هندسی و زمینهی تاریخی خط ثلث ………………………………………….. 79- 78
4 – 4 : بررسی سبک خوشنویسی اثر …………………………………………………………………. 111-80
4 – 5 : بررسی شیوهی تذهیب و تزیینات ………………………………………………………………120-111
4 – 6 : بررسی جدولکشی …………………………………………………………………………………….. 129-120
4 – 7 : بررسی کاغذ ……………………………………………………………………………………………….. 132-130
4 – 8 : بررسی جلد ………………………………………………………………………………………………… 134-132
فصل پنجم: جمع بندی
5 – 1 : نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………….. 137-136
5 – 2 : ارائهی پیشنهادات ……………………………………………………………………………………… 138
5 – 3 : گزارش کار عملی ……………………………………………………………………………………… 151 -139
5 – 4 : کتابنامه ……………………………………………………………………………………………………. 142-139
چکیدهی انگلیسی
مقدمه:
کتاب و کتابخانه از جلوههای دیرین تمدن بشری است که در ایران نیز سابقهای کهن دارد. و از آنجا که ایران همواره مهد علم و هنر بوده دانشمندان حاذقی در علوم مختلف و هنرمندان بزرگی در هنرهای گوناگون پرورش داده و هنرهای کتابسازی و کتابآرایی نیز به موازات دیگر هنرها مورد علاقهی مردم و دوستداران علم و هنر این سرزمین بوده است.
پس از فتح ایران، با رواج اسلام و نیاز به استنساخ قرآن، رسمالخط عربی از همان آغاز مورد توجه قرار گرفت. در سالهای اولیه، خط کوفی مورد استفاده قرار گرفت. در ایران نوع خاصی از این خط با نام کوفی شرقی رایج بود و هنرمندان ایرانی تا اوایل قرن پنجم قمری بیشتر قرآنها را با این شیوه که تنوع بسیاری داشت، مینوشتند. در بیشتر قرآنهای قرن چهارم و پنجم قمری هنر تذهیب، جزیی از خودِ حروف کوفی بود و خوشنویس خود نیز مذهّب بود. در اواخر قرن سوم قمری ابن مقله (328-272 قمری) اصلاحاتی در خط انجام داد و خطهایی را که از کوفی منشعب شده بود تکمیل ساخت، قواعدی برای خوشنویسی تدوین کرد و اصل خطوط را بر مبنای سطح و دور پایهگذاری کرد. در قرن چهارم علی ابن هلال معروف به ابن بوّاب (ف. 413 قمری) در قواعد نقطهگذاری و یکدست کردن اصول خطهای ششگانه «اقلام ستّه» نقش برجستهای داشت. او با تدوین و تکمیل اصول و قواعد پیشین، نوشتن خطوط ششگانه را به شکل کلاسیک خود نزدیکتر ساخت.
از قرن پنجم قمری خط نسخ به دلیل تحریر و قرائت سادهتر جایگزین کوفی شد. این هنگام از خطوط دیگری همچون محقق، ریحان و ثلث نیز برای کتابت استفاده میشد. علاوه بر هنرمندان گمنام قرن پنجم و ششم قمری، خوشنویس دیگری که در شکوفایی انواع خطوط نقش بارزی داشت “یاقوت مستعصمی” (698-616 ق) بود که بهجز قطعات فراوان، قرآنها و کتابهای بسیاری را کتابت کرد. او به همراه دیگر خوشنویسان مطرح این دوره که برخی نیز از شاگردان او بودند، سبب گست
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 704
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0